Helhetslösningar för unika hem med Hasta Homes digitala rådgivning

Flaylay gardintillbehör

Att erbjuda kundservice i världsklass har alltid varit en viktig del av Hasta Homes varumärke. De populära hotellgardinerna står för en stor del av försäljningen och möjligheten att kunna måttanpassa efter sina egna mått har ökat avsevärt i efterfrågan. Frågor om mätning, tygval och upphängning är vanliga ärenden för kundservicemedarbetarna, men allt fler kunder efterfrågar även mer personlig hjälp, inredningstips och smakråd anpassat för det unika hemmet. Att komplettera försäljningen av produkter med rådgivning blev därför en självklar utveckling för Hasta Home.

”I mitt jobb eftersträvar jag alltid att hitta det unika i varje hem. Genom att lägga stor vikt i det kan jag ta fram ett gardinförslag som passar kundens önskemål och behov kring fönstret, samtidigt som det också lyfter fram det bästa i övriga detaljer i rummet” berättar Linn, Sales advisor på Hasta Home.

När pandemin satte käppar i hjulen för fysiska besök föddes idén om att erbjuda kunderna möjligheten till digital rådgivning. Kunden väljer enkelt bland färdiga konsultationstider på hemsidan, och kopplar sedan upp sig på utsatt tid via Google meet. Konsultationstiderna bokas per halvtimme och under denna tid finns möjlighet att få hjälp med allt från val av tyg, mätning, gardinkorkar och skenor.  För Hasta Homes kunder är även stil och inredning viktiga faktorer och därför finns även möjligheten att få hjälp med mer än bara produktval utifrån funktion.

– Inga detaljer lämnas åt slumpen. För mig är det viktigt att se till rummets helhet när jag delar med mig av ett förslag. Våra kunder kan därför alltid förvänta sig en genomtänkt och hållbar lösning som står sig över tid, säger Linn.

Flaylay gardintillbehör

Linn är relativt nyanställd hos Hasta och arbetar till största delen med digitala konsultationer. I ryggen har hon en utbildning som certifierad inredare såväl som en lång erfarenhet inom detaljhandeln, både som säljare och inredningskonsult.

– “Med en stark känsla för färg och form har ett skapande yrke alltid varit en självklarhet för mig. Med hjälp av min samlade kunskap hoppas jag väcka den kreativa lågan hos varje kund, för att gemensamt komma fram till den bästa lösningen för det unika hemmet”

Efter avslutad konsultation utför kunden själv sin mätning efter instruktioner och får sedan en komplett varukorg mailad till sig för att enkelt kunna lägga sin beställning via hemsidan. Linn berättar att många kunder upplever att det kan vara lite klurigt att själv sätta ihop allt man behöver för en komplett uppsättning av gardiner utifrån sina egna mått och önskemål, och att då få en färdig varukorg skickad till sig efter konsultationen är båda tidsbesparande och bekvämt. När är det då lämpligt att boka en digital konsultation och när räcker det att kontakta den vanliga kundservicen?

– “Självklart behöver man inte boka en konsultation för att få svar på sina frågor. Många av våra kunder vill dock ha mer utförlig hjälp baserat på just sina personliga önskemål och stil. Då är en digital konsultation med oss ett perfekt alternativ! Att få se kundens hem ”live” öppnar dessutom upp för helt andra möjligheter när det gäller personlig rådgivning!” avslutar Linn.

I ett samhälle där konkurrensen är stenhård och kundernas krav hela tiden ökar, är det viktigt för alla företag att följa med i tiden och fortsätta att utveckla sin verksamhet. Genom att lyssna på kunden och erbjuda en tjänst som fortsätter att sätta företagets viktiga kundservice i fokus, anpassar sig Hasta Home för en alltmer digitaliserad värld där vikten av att kunna erbjuda det lilla extra är avgörande för fortsatt framgång.

Måttillverkad gardin Vilja, brun
Gardin Skimra, beige

Loading